El Genís Roca, un amic i reconegut teòric expert en estratègia i transformació digital, compartia fa uns mesos una reflexió que ens va interpel·lar molt per estar alineada amb la nostra manera d’entendre l’ús de la nostra metodologia lúdic-pedagògica. En l’article Sota, cavall, rei, publicat a La Vanguardia, deia: “saber fer la pregunta és la veritable demostració d’estar entenent què està passant i què és important”.
En la nostra anterior publicació en aquest blog pots llegir més sobre la metodologia lúdico-pedagògica de Marinva i la seva relació amb la cultura i el desenvolupament social.
Per això, volem ajudar-vos a fer-vos preguntes que us inspirin a trobar el vostre propòsit i que des de la mirada lúdica us motivi a aconseguir-lo. Preguntes que us ajudin a entrenar dia a dia la vostra intel·ligència lúdica. Preguntes que, en definitiva, us suggereixin canvis per a transformar les vostres organitzacions, centres educatius, entitats socials o administracions públiques.
Així, enguany, per a celebrar el Dia del Llibre i la Rosa, des de Marinva volem convidar-vos a fer-vos preguntes poderoses a partir de les reflexions que l’equip recull en les darreres publicacions. I, aprofitant la data, per què no regalar(vos) una tarda de lectura?
Quins llibres us recomanem regalar(vos)?
A continuació presentem una breu guia sobre els llibres publicats per l’equip de Marinva:
- Metodologías lúdicas para la personalización del aprendizaje, de l’editorial Graó, escrit per la Laia Arnau. El llibre presenta ambients, caixes i paisatges d’aprenentatge, projectes de gamificació i ABJ per educació infantil, primària i secundària.
- Jugar, de l’editorial Paidós, escrit per l’Imma Marín. És un llibre lúdic i divertit que apel·la a la curiositat i al fet de meravellar-se perquè infants i grans descobreixin el regal de compartir la vida jugant.
- Gamificación, de l’editorial Empresa Activa, escrit per l’Imma Marín i l’Esther Hierro. El llibre presenta el poder del joc en la gestió empresarial i la connexió amb els clients amb un format gamificat i diversos personatges.
- ¿Jugamos?, de l’editorial Paidós Educación, escrit per l’Imma Marín. El llibre, a través de la narrativa, defineix el joc com un recurs didàctic i presenta com l’aprenentatge lúdic pot transformar l’educació.
Davant aquesta selecció, us estareu preguntant el perquè. Doncs som-hi, ens acompanyeu?
Enfocament innovador. En aquest llibre, el joc és proposat com a un recurs innovador per introduir a l’aula i motivar el procés d’ensenyament-aprenentatge. També, es presenten diversos beneficis del joc en l’àmbit cognitiu, emocional i social.
Coneixement basat en l’experiència. En molts capítols, l’autora revisa les diferents metodologies lúdiques amb exemples reals portats a terme a l’Escuela Andorrana de Ordino, l’Escola Josep Carner, l’Escola Santa Maria del Mar, l’IE Les Vinyes o l’Escola La Salle de la Seu d’Urgell, entre altres.
Personalització de l’aprenentatge. La publicació ofereix estratègies per la personalització de l’aprenentatge, una tendència cada vegada més important en l’educació, ja que reconeix les particularitats de l’alumnat i les diferents necessitats i estils d’aprenentatge que pot tenir.
Recursos pràctics. Per a cada mètode, es fa un recull de consideracions i dubtes freqüents a tenir en compte en el moment de posar-los en pràctica. A més, també hi ha llistats de recursos lúdics i referències per ampliar el coneixement.
La importància del joc. El llibre recull diferents reflexions i evidències de la importància del joc en la vida de les persones. Perquè és un dret de la infància i una necessitat durant tota la vida.
Joc i salut. L’autora presenta des de diferents perspectives la relació entre el joc i el benestar. Perquè l’impuls biològic de jugar no només millora el desenvolupament motriu, emocional, cognitiu i social, sinó que també propicia vincles i ens fa persones més empàtiques.
L’actitud lúdica. A través de la presentació de diferents tipus de joc segons l’edat de l’infant que juga, el llibre diferencia entre l’acció de jugar, els jocs o joguines i l’actitud lúdica característica de la persona que juga.
El repte de les pantalles. La publicació també aborda l’ús i abús de les pantalles en la petita infància. Presenta el repte des de la mirada de l’infant, la persona adulta responsable del moment de joc, llums i ombres dels videojocs i diversitat de recursos per afrontar el repte.
Podeu llegir un petit fragment fent clic aquí.
Un llibre gamificat. No es pot parlar de -o escriure sobre- joc sense jugar. Per això, durant la lectura la persona lectora ha de superar reptes i nivells per desbloquejar nous capítols del llibre.
Diferents veus. El llibre presenta la gamificació amb diferents llenguatges, com el del màrqueting, el de les organitzacions sense ànim de lucre, el de la innovació, el del ROI, el de l’educació o la transformació d’equips i organitzacions.
Escull la teva pròpia aventura. Les autores aborden la gamificació amb 6 casos basats en fets reals. Podreu llegir com una empresa farmacèutica alinea el seu equip de vendes amb la cultura de l’empresa, com una empresa del sector de l’alimentació augmenta les vendes o com la directora d’innovació d’una entitat bancària genera noves idees de productes o serveis, entre altres.
Inspiració. Tot i ser una partida ràpida, la lectura és inspiradora. I no hi ha cap altre llibre a les llibreries que, en els seus agraïments, citi a la Barbie, al Mr. Potato, als Angry Birds i al senyor del Monopoly.
Les escoles estan saturades. L’escola d’avui dia està estressada i repleta d’obligacions. I és precisament en aquest entorn on el joc pot tenir la clau que obri les portes de la innovació i el canvi. Perquè l’educació ha de canviar, i en aquest procés el joc abraça la incertesa i entén els errors com a part del procés d’aprenentatge i transformació.
Entra al País de les Meravelles. Converteix-te en Alícia, sí, la del País de les Meravelles. I recorre capítol a capítol els diferents elements de la metodologia lúdico-pedagògica de Marinva, acompanyada de personatges com el Conill Blanc, el Barreter Boig o la Reina de Cors, entre altres.
Mirades complementàries. El llibre recull les necessitats i preocupacions de tots els agents implicats en l’educació: famílies, professorat i alumnat. Això, més que contraposar postures, revela un repte comú i fa que la lectura sigui molt inspiradora.
Una transformació holística. La proposta de l’autora és la d’abraçar el joc i la ludicitat, amb les seves fortaleses i complexitats, i entendre’ls com a un recurs per transformar tota la institució.
Podeu llegir un petit fragment fent clic aquí.
Encara que, si us heu quedat amb ganes de més, podeu continuar llegint els articles i entrevistes de l’equip en els últims anys en múltiples mitjans de comunicació. O subscriure-us a la nostra newsletter. Llarga vida al joc!